3.6.13

Läskit/Storyline/Avslutning

Sommar sköna sommar är redan här. Våren gick så förskräckligt snabbt så skrivandet här på bloggen blev mer sporadiskt än jag tänkt mig. Men en kort resumé vill jag ändå skriva nu.

Sets (Schildts och Söderström) tillsammans med Tidningen i skolan ordnade en skrivtävling för åk 7-9 under våren. Sex finlandssvenska författare skrev varsitt kapitel som skrivstafett. Vi bestämde oss för att läsa de sex olika kapitlen och skrev sedan egna avslutande kapitel. Om tävlingen och dess vinnare Mikaela Fougstedt kan ni läsa på www.tidningeniskolan.fi. Våra egna texter kan ni läsa här nedan. Jag har försökt att redigera bort alla namn så att texterna är anonyma. Om du som läser märker att något namn har blivit kvar hoppas jag att du kan skicka ett epost till sebastian.ekholm@edu.pargas.fi

Del 7 Terrordådet
Del 7
Del 7 Grälet om låten
Del 7
Del 7 Allt är alltså över
Del 7 Peter
Del 7 Min rockstjärnedröm
Del 7 Peter blir berömd
Del 7 Sakerna klarnar
Del 7 Träffen med JP
Del 7
Del 7 Peter och JP
Del 7 Peter som inte visste vad som skulle hända
Del 7 Minnen och röda radion
Del 7 Skuggad i Sverige

Förutom att skriva texter har vi också jobbat med Storyline. Storyline är en pedagogisk metod för att lära sig att jobba med skönlitteratur. Det har varit jätteroligt. Vi har läst Yvonne Hoffmans "Stenen i askan". Och parallellt medan vi har läst så har vi gjort statydrama om känslor, lyckoamuletter i lera, runstenar med dikter om rädslor, tankespalje, löpsedlar, och byggt upp en marknadsplats från vikingatiden med hjälp av beskrivningen i boken. Vi har lekt lagmän på tinget och försökt ta oss in i huvudet på huvudkaraktärerna Ulf, Kart och Bera. Du där hemma kan be ditt barn berätta om boken.

Och nu är det redan sommarlovets första måndag. Alla elever har fått sina betyg och halv klassen är på väg vidare till högstadiet. Lycka till! Den andra hälften ska få nya klasskamrater i höst. Varmt välkomna!